Inzicht, herkenning en handelingsperspectief voor in de klas
Hoogbegaafdheid kent vele gezichten. Sommige leerlingen vallen op door snelle denkkracht, andere juist door teruggetrokken gedrag of onderpresteren. Hoe herken je deze leerlingen op tijd, en hoe sluit je in de klas aan bij hun leer- én zijnskant?
In deze vijfdelige masterclass leer je hoogbegaafdheid beter begrijpen vanuit wetenschappelijk onderbouwde modellen zoals het Delphimodel van Van Thiel, het Renzulli-Mönksmodel en het zijnsluik van Kieboom. Tegelijkertijd krijg je concrete tools en praktische werkvormen om in je groep direct verschil te maken.
Voor wie?
Leerkrachten in het primair onderwijs die hun kennis over hoogbegaafdheid willen verdiepen én hun begeleidingsvaardigheden willen versterken.
Wat leer je?
- Hoogbegaafdheid signaleren in de volle breedte (inclusief stille HB’ers en onderpresteerders)
- Werken met denk- en zijnsmodellen: Renzulli-Mönks, Delphi, Betts & Neihart, Bloom, Kieboom
- Creëren van groeigerichte leeromgevingen (mindset, motivatie, verrijking)
- Praktisch verrijken binnen de reguliere groep
- Intervisie en reflectie op eigen praktijk
Praktisch
Data: 3 oktober, 31 oktober, 28 november 2025 | 9 januari, 6 februari 2026
Tijd: 9.30 – 12.30 uur (inclusief lunch)
Locatie: HBschool Apeldoorn – Zwitsal Buitenstad, Vlijtseweg 128a Apeldoorn
Kosten: € 525,- (incl. btw, materialen en lunch)